In Nepal schermen ouders van kinderen met een beperking hun kind het liefst af voor de buitenwereld, uit schaamte en omdat er een taboe heerst op alles wat ‘anders’ is. Deze kinderen worden vaak mishandeld, zowel thuis of als ze (toch) op straat of op school belanden, ook daar. Stichting Diyo Nepal is begaan met het lot van deze kinderen en hun ouders. Ze ondersteunt ouders die het taboe doorbreken en zelf opvang en begeleiding hebben opgezet. Bij twee locaties is de directe steun niet meer nodig, daar houden de veldwerkers regulier contact mee en verlenen af en toe hand- en spandiensten.
Swabalambi dovenschool
Dhading heeft een eigen dovenschool, de leerlingen hoeven niet meer naar Kathmandu te verhuizen. Het kale gebouw werd ooit door een andere organisatie op een prachtig uitzichtpunt gebouwd. Met flinke financiële ondersteuning van Stichting Vrienden van Effatha is het afgerond tot een sfeervol schoolinternaat. Er verblijven ongeveer 70 kinderen van 5 t/m 16 jaar met gehoorproblemen. Een team van zeven docenten heeft goede interactie, met name door coaching, met de ouders in de wijde omtrek.
Apanga gehandicaptencentrum
‘The Apanga School’ in Dhading-Bensi is een kostschool voor gehandicapte kinderen uit alle hoeken van Dhading. Dit particuliere gehandicaptencentrum biedt onderdak en onderwijs aan ongeveer 25 kinderen met een fysieke en/of verstandelijke beperking in de leeftijd tussen 8 en 24 jaar. Tot 2019 waren veldwerkers van Diyo Nepal actief betrokken bij het opzetten van dit centrum en vervolgens bij de eerste stappen tot nieuwbouw. Sinds 2019 maakt de Nederlandse stichting Dipa Foundation (vernoemd naar één van de kinderen) zich hard om samen met de lokale bevolking de school bestaansrecht te geven.
Inclusief onderwijs
Nu het onderwijs steeds meer kinderen aantrekt, maar ook doordat het taboe lijkt open te breken, komen kinderen met lees,- leer- of gedragsproblemen meer in beeld. De verwachting is dat 1 op de 5 kinderen in Nepal leerproblemen heeft. De veldwerkers onderzoeken de kansen om het (h)erkennen van deze kinderen door leerkrachten te vergroten. Ze bouwen relaties op met gedragsdeskundigen en denken mee over laagdrempelige diagnostiek en begeleiding. Ilse is inmiddels met haar team de bewustwording voor deze kinderen aan het vergroten. Het eerste gevolg is dat er een groeiende lijst van kinderen met dyslexie of autisme ontstaat. Dankzij een donatie van Triodos Foudation konden we dit jaar beginnen met docententrainingen en het opstellen van een docentenhandleiding.