De onderwijskwaliteit in Nepal laat te wensen over. De didactische en pedagogische vaardigheden van leerkrachten zijn nauwelijks ontwikkeld. Toch moeten ze vaak met klassen van 50 kinderen werken en is lesmateriaal nauwelijks beschikbaar. Het onderwijs in Nepal gaat uit van het uit het hoofd leren van begrippen en handelingen. Onze veldwerkers zijn inmiddels overtuigd van de kracht van ‘ervaringsgericht leren’. Ze krijgen steeds vaker een aanvraag om leerkrachten bij te scholen en te vertellen over hun onderwijsvisie. De leerkrachten zijn erg gemotiveerd om deze bijscholing te volgen.
Wat: workshops ‘ervaringsgericht leren’ op scholen.
Resultaat in 2023: op verzoek van vier scholen in Dhading zijn drie workshops met in totaal 50 deelnemers gegeven, die samen lesgeven aan 1.500 leerlingen.
Plannen voor 2024: klasondersteuning op de vier scholen en stages voor leerkrachten op voorbeeldscholen. Op deze vier scholen een bibliotheekkast (library-corner) inrichten.